צור קשר

צור קשר

checked

כל המיתוסים על צמיחת שיניים אצל תינוקות

  • לא נמצא כל קשר בין בקיעת שיניים להופעת שלשולים, וכן לחום. עם זאת, בתקופה בה צומחות השיניים התינוק חשוף יותר למחוללי מחלות, וחום יכול להופיע במקביל.
  • ריור מוגבר הוא אכן אחד מהסימנים המעידים על בקיעת שיניים, אם כי הוא יכול להופיע בעקבות סיבות אחרות, על כן אם מופיע זמן ממושך יש לבדוק זאת.
  • בקיעת השיניים לא מעידה על מוכנות התינוק למזון מוצק, ועל כן יש להיצמד להמלצות משרד הבריאות בנוגע לחשיפה למזון מוצק, ללא תלות בתהליך הבקיעה.
  • יש לטפל בשיני החלב עם בקיעת השן הראשונה באמצעות צחצוח, וכן על ידי הימנעות ממתן בקבוק לפני השינה (ולאחר הצחצוח).

האם באמת צמיחת שיניים גורמת לחום ושלשולים? האם תינוקות שלא בקעו להם שיניים לא מוכנים למוצקים? כאן תמצאו את העובדות שמסתתרות מאחורי המיתוסים הנפוצים על השיניים הראשונות של התינוק.


זה מתחיל בריור מתמשך, ממשיך עם לעיסה של נשכנים או של הידיים של ההורים ומסתיים עם בקיעתה של שן חדשה בפה הקטן של התינוק שלכם. בקיעת שיניים אצל תינוקות מתחילה בין גיל חצי שנה לשנה ומסתיימת לקראת גיל שלוש. במהלך התקופה הזאת תחשפו למיתוסים, אמונות תפלות, תרופות סבתא ושלל אגדות שמתייחסות לתהליך בקיעת שיניי החלב, תופעות הלוואי שלו והדרכים להתמודדות עימן.

 

מיתוס: צמיחת שיניים גורמת לחום


האמת: לא נמצא כל קשר סיבתי בין בקיעת שיניים וחום. לעומת זאת, בדרך כלל בקיעת השיניים מתרחשת אצל תינוקות בגיל שבו הם נחשפים יותר לילדים או תינוקות אחרים בגינה, במעון או אצל המטפלת, וכתוצאה מכך הם חשופים לוירוסים וחיידקים שונים. לכן יכול להופיע חום במקביל לבקיעת שיניים ללא קשר לתופעה עצמה. במקרה של הופעת חום אצל תינוקות רצוי לעקוב אחרי תסמינים נוספים, אם יש, ובמידת הצורך לפנות לרופא.

מיתוס: ריור מוגבר הינו סימן לבקיעת שן חדשה


האמת: מיתוס זה נכון באופן חלקי. הריור המוגבר הוא אחד מהסימנים שמעידים על צמיחת שיניים חדשות, אך הוא יכול להופיע אצל תינוקות גם בעקבות סיבות אחרות. אם הריור נמשך זמן רב אך לא בקעה שן חדשה, רצוי לבדוק שאין הפרעה בבליעת מזון או בעיה של טונוס שרירים נמוך.

מיתוס: צמיחת שיניים גורמת לשלשולים והקאות


האמת: גם במקרה זה, לא נמצא קשר מוכח בין בקיעת השיניים להופעת שלשול תינוקות או הקאות. אם הם נמשכים יותר משלושה ימים, רצוי לפנות לבדיקה רפואית כדי לשלול מחלות אחרות. תופעות שכן קשורות להופעת שיניים הן: אדמומיות בחניכיים, נטייה ללעיסה של חפצים או לשפשוף החניכיים, אי שקט, כאבים והתעורריות תכופות בלילה.

מיתוס: יש לחכות עם חשיפה למזון מוצק עד לבקיעת השיניים הראשונות


האמת: בקיעת שיניים אצל תינוקות אינה מעידה על מוכנותם למזון מוצק. להבדיל ממבוגרים שסובלים מחוסר שיניים, אצל תינוקות השיניים נמצאות כבר בתוך החניכיים אך עדיין לא בקעו. כתוצאה מכך החניכיים של התינוק הן חזקות ויכולות ללעוס מזון ללא קושי. לכן יש להיצמד להנחיות משרד הבריאות, שממליץ להתחיל בטעימות של מזון מוצק בגיל 17 שבועות, גם אם שיני התינוק טרם בקעו.

מיתוס: שיני חלב הן זמניות ולכן אין צורך לטפל בהן

האמת: שיני החלב ילוו את ילדכם ל-12 השנים הקרובות, לכן חשוב לטפל בהן ולשמור עליהן כבר עם בקיעת השן הראשונה. מעבר לכך, השיניים הקבועות שיצמחו במהלך הילדות כבר נמצאות בתוך החניכיים ומחלות כמו עששת יכולות לפגוע בהן כבר עכשיו. איך שומרים על שיניי החלב? מספר טיפים לפניכם:
  • צחצו לתינוק שיניים כבר עם בקיעת השן הראשונה: רכישת הרגלי היגיינה מגיל צעיר תסייע להימנע מחורים בשיניים וממחלת העששת. לתינוקות חשוב לצחצח עם מוצר המיועד לכך כגון טפטפים פרסטי ומומלץ לצחצח שיניים עם אצבעון סיליקון.
  • הימנעו ממתן בקבוק לפני השינה או צחצו לתינוק שיניים לאחר מתן הבקבוק: שתיית חלב או תחליפיו לפני השינה ללא צחצוח שיניים עשויה לגרום ל"עששת הבקבוק", מחלת פה שעשויה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בשיניים.

איך להקל על כאבי צמיחת השיניים?

על דבר אחד אין ויכוח – בקיעת שיניים יכולה להיות כואבת מאוד לתינוקות, שסובלים במיוחד ביום שבו השן הטריה מפלחת את החניכיים ויוצאת אל פני השטח. לפניכם כמה טיפים להקלה על הכאבים:
  • עסו את החניכיים של התינוק: הכניסו את אצבעותיכם לפי התינוק ועסו את החיך הנפוח בעדינות.
  • היעזרו בצעצועי לעיסה: קיימים נשכנים מסוגים שונים ומחומרים שונים, חלקם גם ניתנים לשמירה במקרר כשהקור עוזר להקלה על הכאבים. הימנעו משימוש בנשכנים שנקשרים סביב צווארו על התינוק מחשש לחנק.
  • הימנעו משימוש בתכשירים שלא אושרו על ידי אגף הרוקחות של משרד הבריאות: קיימים תכשירים שונים למריחה על החניכיים שעוברים מסלול מקוצר במשרד הבריאות ומאושרים כתוסף תזונה, אך לא כתרופה. יעילותם של תכשירים אלו אינה מוכחת והם לא עברו את תהליך האישור המחמיר של אגף הרוקחות במשרד הבריאות כמו תרופה רגילה. 
  • היעזרו במשככי כאבים: להקלה על כאבי צמיחת שיניים ניתן להיעזר בתרופות שאושרו לשימוש בתינוקות מגיל לידה.  

כתבות נוספות בנושא

בקיעת שיניים אצל תינוקות

בקיעת שיניים אצל תינוקות

לחיוך הראשון, לצעדים הראשונים ולכל הרגעים הנפלאים עם התינוק הצעיר מתלווה גם בקיעת השיניים הראשונות, שאינה נעימה במיוחד לתינוק. תינוקות רבים בוכים, ...

המדריך המלא לקראת השן הראשונה של התינוק

המדריך המלא לקראת השן הראשונה של התינוק

ההתרגשות של החיוך הראשון והשמחה של ההיפוך הראשון אינן מעידות על הצפוי לקראת בקיעת השן הראשונה, שמלווה לעיתים בסבל רב לתינוק ואובדן שינה להוריו. איך ...

תינוק סובל מכאב שיניים

איך מזהים כאב שיניים אצל תינוקות? (בקיעת שיניים)

התינוק מרייר, מכניס ידיים לתוך הפה, חסר תיאבון ומתקשה להירדם? יכול להיות שמדובר בכאבי בקיעת שיניים. קראו כאן על כל הסימנים לבקיעת שיניים, וגם על ...

שן ראשונה אצל תינוקות

שן ראשונה אצל תינוקות

התינוק בוכה, לא שקט, ושולח את הידיים אל הפה ללא הרף להרגיע את החניכיים האדומות? זה הזמן לשלוף את ערכת העזרה הראשונה לבקיעת שיניים, יחד עם המון סבלנות, ...

הצג כתבות נוספות
עבור לתוכן העמוד